fredag, november 03, 2006

Å sitte fast i en analyse...

Ja. No sitt æ her IGJEN med analyser og raporter av de verste slag. Den norske skole er hard, hele tiden ska det leveres inn alt mulig og framføres muntlig, og alt man gjør bli jo vurdert hele tida. Det er helt vilt. No for tida e det særemne æ hell på med, og æ har satt mæ fullstendig fast i en analyse av Ingvar Ambjørnsens "Hvite Niggere". Boka er helt kongelig, en av favorittan mine, men den er sikkert analysert ihjel fra før, og dessuten har æ litt prestasjonsangst fordi æ veit at det er en av favorittbøkern til norsklæreren min også.
Dessuten er æ lei av analysa. Siden æ starta på ungdomsskolen har æ analysert alt! Synes ikke æ har gjort nå anna. Filmanalyse, reklameanalyse, bokanalyse, teateranalyse, diktanalyse, ættesagaanalyse, æ har til og med analysert ei hundre år gammel folkevise! Kor vart det av oppgava som si "skriv en novelle som handler om..." eller "ta utgangspunkt i teksten og skriv en episk fortelling..." Neida, vi er ferdig med det shø!

Så da bli det sånn at æ sitt å blogge ting som er totalt uinteressant, istedet for å skriv ferdig den der hersens analysen. Og mens æ skriv høre æ på Gnom. Fikk cd'en først på mandag, og musikken er bare genial. Tekstan, instrumentan, vokalena, alt! Bare se på den teksten her:

"På bordet står ei lampe, lyser ned på arket
Hemmelig beskjed inni ei flaske
Lukker alle dører, lukker alle vinduer
Og eg hører noko bak meg rassle
Kan det vere du som ligger for døden?
Kan det ver' ein fyr eg har truffe på pøbben?
Eller var det bare ein hybelkanin?

Med flaska under armen legg eg på sprang
Men eg kom ikkje langt, eg kom ikkje fram
og inni flaska låg det ein beskjed som var litt trist:
"Hei og takk for sist, det var jammen lenge siden
Tenk at no er ti år endelig forbi
Tenker tilbage på ting som har skjedd
Nettene på gata og nettene i telt
Men ver så snill og ikkje sei eit ord,
Er det berre åpne sår som ikkje gror
Du har ikkje vondt av ting du ikkje vet
Alt du får er ein beskjed inni ei flaske"

- Gnom

Ingen kommentarer: