lørdag, oktober 27, 2007

Løsningen på ostekakemysteriet i Uppsala

Dette innlegget er dedikert til: Ida, Susanna, Jens Gunnar, John Sverre, Nicolai, Debora, Torgrim, David, Per-Steinar og meg selv:)

Som alle vi som var i på Europakonferensen i Uppsala i sommer (og kanskje noen andre som ble fortalt om det seinere) husker var det svært vanskelig for oss nordmenn å bestille ostekake i cafeteltet. Svenskene forstod nemlig ikke hva vi mente og svarte flere ganger at de ikke hadde ostekake på menyen. Først da vi brukte ordet "chesecake" fikk vi det vi skulle ha. Derfor ble vi gående å lure på hvorfor svenskene brukte det engelske ordet. Vel, nå har jeg funnet svaret! Det har seg nemlig slik at det er en stipendiat på skolen som kommer fra Sverige. han heter Fredrik, og da vi satt å så på film her en dag kom jeg på at jeg kunne spørre ham om hvorfor svenskene ikke forstod bestillingene våre i sommer.Jeg fortalte ham historien og da jeg kom til den delen hvor svensken påstod at de ikke hadde ostekake utbrøt han:
"Åh! neineinei, stor misforståelse!"
Så forklarte han at i Sverige så er ostekake en slags tykk pannekake som blir laget med egg og smør og som dermed blir mer en middagsrett. Altså var svenskene bak disken i cafeteltet helt ærlige da de påstod at de ikke solgte ostekake der. Chesecake derimot, som det svenske ordet for vår ostekake kunne de servere. Eureka! Så slapp vi å lure mer på det:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

hehe:)hur bra som helst!da slepp vi å lur på det neste sommer..selv om dem hadd begynt å forstå på slutten forrige gang.bra jobba, sanna!

Anonym sa...

Takk Sanna! Har høsrt historien før forøvrig, men det er ingenting som teller om det ikke står skriftlig! :D


Og du må forresten være flinkere til å mase på meg om å kommentere bloggene dine. Jeg surrer jo bare rundt her på Hamar i min egen verden, og husker veldig lite av det vestentlige fra den virkelige verden, så det blir litt vanskelig å følge med.