lørdag, februar 24, 2007

Gi mannen en hovedrolle!

Nå synes jeg det er på tide at noen tar tak i en sak som alltid irriterer meg på film, teater og i skjønnlitteraturen; nemlig birollene som skulle ha vært så my mer enn en birolle. Hvor mange filmer er det ikke laget, hvor man (eller i alle fall jeg) sitter å venter på scener der den kjekke, sjarmerende, eller ekstremt kule birollen skal dukke opp, bare for å si en replikk, og så forsvinne ut og ikke komme tilbake før mange scener senere. Eller i en roman, hvor man blar framover i boken for å se om det snart kommer et kapittel med nettopp denne birollen. Utrolig irriterende.
Nå skal jeg ikke dra alle over en kam, men mitt problem er i alle fall at de karakterene jeg faller for er enten:
- onde (altså skurken i historien)
- Balanserer på grensa mellom birolle og statist
- dør i løpet av handlingen
Ofte inntreffer en kombinasjon av disse, for eksempel "den slemme skurken dør i løpet av handlingen" eller "skurken er en birolle" eller "birollen dør". Sistnevnte er den verste tror jeg, ikke nok med at man ikke får gleden av å beundre birollen gjennom hele filmen, men han dør faktisk på slutten, og det er ikke noe håp om å få se ham i en eventuell oppfølger. For a shame!
For å understreke fakta skal jeg liste opp noen biroller som absolutt ikke burde ha vært biroller:

- Jed i "The beach" av Alex Garland, (som forresten har blitt helt fjernet i filmversjonen, det sier litt.)
- Forræderen i "King Artur" (som er birolle, skurk, og dør til slutt)
- Zigzag i filmatiseringen av "Holes"
- Pil og bue mannen i "Eragon"
- Forfatteren (Adrien Brody) i "King kong"
-Will Scarlet (Christian Slater) i "Robin Hood"
- Kåre Conradi i "37 1/2"
- Han pene alven som har en replikk i "Ringenes Herre: To Tårn"
- The artful dodger i "Oliver Twist", av Charles Dickens
-William Dafoe i "Platoon"
-Samuel L Jackson i "Pulp fiction"
- Djimon Honousou i "Gladiatoren"
-Enjoulras og Gavroch i "Les Miserables"

Så alt jeg kan si er: Gi mannen en hovedrolle! da er jo problemet løst. Det er ytterst sjelden at hovedrollen dør, eller er lite med, eller er ond for den saks skyld, så hvis alle birollene hadde fått store roller så hadde alt blitt mye bedre!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Artig. Bra skrevet!
Hadde aldri tenkt over den problemstillingen før du nevnte den forleden dag. Egentlig burde en gutt tatt på seg oppgaven med å se over kvinnelige biroller for å se om det samme kan gjelde for gutter, eller om den kvinnelige hovedpersonen alltid settes i bedre lys...

Anonym sa...

Jeg er stolt av deg, Sanna. Du setter svart på hvitt en viktig problemstilling som så lenge har ligget uløst inn i rampelyset. Det er nødvendig og det er vakkert. Takk Sanna. Ingenting mer å si om saken.

Anonym sa...

ikke glem birollene som William Dafoe i Platoon, Samuel L. Jackson i Pulp fiction, Djimon Hounsou i The Gladiator, Dennis Haysbert i Heat.. I can go on for ever..

Sanna Marie sa...

Takk for støtte for denne utrolige viktige problemstillingen! det varmer at folk synes det er like viktig som jeg synes:p David får herved i oppgave å lage en liste over de kvinnelige birollene som ikke kommer til sin rett i filmiindustrien, og Larry, takk for kreative innslag, skal føre dem på :)

Denise sa...

Du har fått sisten. Sjek bloggen min for mer info...

Anonym sa...

"- Pil og bue mannen i "Eragon""

:D :D <3 <3 <3
Murtagh:P Haha.. Good times minner fra Eragondissing og browniespising:P .. Han er fin da.. En grunn til at jeg hadde en liten obsession med Garrett Hedlund, som spiller ham.. Penepene mannen.. ;)